Välkommen till vår guide för videomöten i Zoom!
Genom tre olika videos (se nedan) kommer vi att ta dig igenom alla de viktigaste stegan för att både hålla och delta i videomöten genom programmet Zoom.
Börja med den översta filmen och ta dem sedan i tur och ordning.
- Om du redan är välbekant med hur man deltar i videomöten kan du hoppa vidare direkt till den andra videon.
- Om du också är expert på Zoom som videomötesplattform och helt enkelt vill ha lite enkla och handfasta tips på hur man håller ett strukturerat och väl fungerande möte i Zoom kan du istället läsa våra enkla tips i den här artikeln
Sist men inte minst: glöm inte att alla filmer är undertextade och att du kan aktivera undertexterna genom att klicka på den den här rutan (insert symbol).
Del 1: Uppstarten
Efter den första filmen bör du ha koll på:
Hur symboler för webbkamera, mikrofon, headset och wifi ser ut
Att du behöver en webbkamera och mikrofon för att kunna delta i videomöten.
Laddat hem Zoom meetings till din dator, smartphone eller läsplatta.
Om detta stämmer så kan du gå vidare till del 2, som handlar om de olika funktionerna i Zoom.
Del 2: Grundläggande deltagarfunktioner
Efter den andra delen bör du som mötesdeltagare ha koll på:
Hur du byter namn i Zoom
Hur du sätter på och stänger av din mikrofon och webbkamera
Hur du använder funktionerna participants(deltagare), chat(meddelanden) och closed captions(skrivtolkning)
Du som planerar att arrangera ett Zoom-möte bör även ha fått koll på:
Hur du loggar in på ditt administratörskonto via Zooms hemsida (www.zoom.us)
Vilka möjliga mötesinställningar som finns för att välja på inför ditt möte
Hur du skapar och skickar ut mötesinbjudningar till ett videomöte.
Om du känner igen dig i den här beskrivningen är det bara att klappa dig själv på axeln – du börjar bli ett riktigt proffs!
Varsågod och gå vidare till den sista och mest avancerade delen: Den fasansfulla del 3!
Del 3: Grundläggande arrangörsfunktioner
Efter att ha avslutat den tredje och sista delen bör du ha koll på:
Hur du tilldelar en skrivtolk rättigheter att skrivtolka mötet.
Hur man som deltagare slår på undertexter i mötet.
Hur man använder och kan använda sig av handuppräckningsfunktionen i mötet.
Hur man skapar och använder omröstningar i mötet.
Hur man skickar privata meddelanden samt allmäna meddelanden via chattfunktionen.
Hur man ställer in rättigheter för skärmdelning i mötets samt vad funktionen kan användas till.
Om du känner att alla ovanstående punkter stämmer på dig vill vi lyfta på hatten!
Du är nu en riktig expert i hur man både arrangerar Zoom-möten och kan förhoppningsvis även vägleda dina deltagare på vägen mot att själva bli experter!
…men sluta inte hålla utkik!
För just nu håller vi på att producera en uppföljaree: Zoom för videomötesfetischisten.
Där kommer vi gå igenom ännu fler avancerade funktioner för hur du kan göra mötet mer interaktivt
för dina deltagare och på så vis skapa ännu mer engagemang!
Följ oss också gärna på Facebook via länken www.facebook.com/skrivtolkning och framförallt:
Om du tror att fler skulle ha nytta av att se dessa instruktionsfilmer, dela gärna med dig av länken www.skrivtolkning.se/zoom